Capilla de San José: Oprettelsen af kapellet er relativ sen, i slutningen af det 18'ende århundrede. Den første henvisning vedrører la Virgen de las Angustias. Den dengang værende biskop i Málaga, José Franquis Lasso de Castilla, født i Granada, donerede et billede af den nævnte, lidende. skytshelgeninde i hans fødeby.
En stor treenighed i la Anunciación (Bebudelsen), et værk af César Arbassia, markerer San José. I sidefløjene kan man se scener fra la Visita de la Virgen a Santa Isabel (Jomfruens besøg) og la Adoración de los Magos (Tilbedelsen af kongerne). Og bagved ser man billeder af San Pedro og San Pablo.
Capilla de San Rafael: Kapellet er opført med en altertavle af forgyldt træ med udvikling af delte søjler og frontoner, alt opført i tre passager. I den centrale passage finder man skulpturen af navngiveren af kapellet, San Rafael. Det drejer sig om et anonymt værk fra det 18'ende århundrede, som erstatter det originale billede, som forsvandt under den spanske borgerkrig. I nicherne på sidepassagerne finder man billeder af de to Tobias.
Capilla Virgen del Rosario: Kapellet modtager sit navn Virgen del Rosario p.g.a. det pragtfulde maleri, som pryder det, et værk af maleren Alonso Cano fra Granada. Det anses som et af katedralens bedste værker.
Størrelsen og den omhyggelige komposition viser den kunstneriske betydning af Alonso Cano indenfor den spanske barok-stil. Kvaliteten i materialerne definerer med stor sikkerhed og skønhed forståelsen af barok-stilen, som indeholder ro og klassisk ligevægt, hvor jomfruens ansigt er enestående og spektakulær.
Capilla de la Inmaculada Concepción (Ubesmittet undfangelse): Dette kapel er en frugt af den dybe mariana-hengivenhed (for jomfru Maria) i vort land (Spanien). Kirken udvikler denne dogme, idet man giver en særlig position til Maria som Moder til Jesus og Kirkens moder.
Den gamle altertavle brændte. Perioden med rekonstruktion af det kunstneriske arvegods under efterkrigsårene introducerede en ny og moderne altertavle i træ, som står godt til det store lærred af la Purísima (Den Rene). Dette værk fra det 17'ende århundrede har en stor kunstnerisk interesse. Det er attraktivt p.g.a. sine elegante nuancer, sine exellente farvestrøg og den udvalgte bevægelse. Det er udført af Mateo Cerezo.
Capilla Virgen de los Reyes (Kongeparrets Jomfru): I sin tid var dette område forrum til katedralens sakristi. I dag findes her indgangen til urnegravene, hvor man begraver katedralens kirketjenere.
I den venstre del kan man se altertavlen, designed af madrileneren Juan Niño de Guevara. Iflg. traditionen blev denne gotiske jomfru fra det 15'ende århundrede foræret af dronning Isabel efter erobringen af byen (Málaga) i 1487. I første omgang lyste hun på det store alter og senere, i det 17'ende århundrede, blev hun flyttet til dette kapel dedikeret hendes navn som et udtryk for tak for udryddelsen af pestepidemien, som havde hærget byen.
Capilla de San Francisco: Dette område er dedikeret til Franciscanerne, en orden af tiggermunke, som blev skabt af San Francisco de Asís. Det drejer sig om den første orden, som etablerede sig i Málaga.
Altertavlen er af kastilliansk stil, den første barok-stil fra det 17'ende århundrede. Det er opbygget med et ikonografisk program, som handler om helgener og helgeninder fra franciscanerordenen. I centrum bemærker man Santa Clara og San Francisco de Asis, sidstnævnte er tilføjet senere, et værk af Fernando Ortiz. Omkring den centrale passage kroner man med en Calvario (Kristus på korset) og med adelige skjolde fra velgørere, el marqués de Siete Iglesias og el conde de la Oliva.
Capilla de Santa Bárbara: I dette område finder man katedralens ældste altertavle, den eneste som resterer fra den primitive moske-katedral. Det drejer sig om en gotisk samling bestilt i 1524 af billedhuggeren Nicolás Tiller og af maleren Francisco de Ledesma. Lukningen af dette kapel under den spanske borgerkrig medvirkede til, at vedligeholdelsen af altertavlen var perfekt.
Det ikonografiske program præsenterer figurerne fra el Calvario (Jesus på korset), Santa Catalina, Santa Apolonia, San Roque, gruppen Santa Ana med jomfruen og barnet, Fædre fra kirken og de fire evangelister. Mellem billederne finder man scener fra Bebudelsen, San Francisco, Santo Domingo, Santo Tomé, San Damián og helgenerne fra byen, San Ciriaco og Santa Paula.
Capilla de la Encarnación: Dette kapel er dedikeret og tilegnet til katedralen: "la Encarnación", et vigtigt element i vores tro.
Oprindelsen til dette kapel kommer fra biskop Fray Bernardo Manrique, hovedmotor med arbejderne med katedralen i det 16'ende århundrede, og som reserverede dette kapel til sin begravelse. Kort efter fik biskoppen Francisco Pacheco opgaven med at forskønne kapellet, og derfor anskaffede han hovedaltertavlen hos billedhuggeren Juan Bautista Vázquez og den billedmæssige dekoration hos den italienske maler César Arbasia.
Capilla de la Virgen del Pilar: La Virgen del Pilar, patrona de la Hispanidad, er en af de helgener, som omfattes med størst folkelig glød i vort land (Spanien).
I det 16'ende århundrede modtog dette kapel navnet fra San Gregorio, og det blev folkelig kendt som det fra el "Pozo" (brønd), fordi det var stedet hvor man fandt brønden, som tjente som vandforsyning under arbejderne i kapellet. Efter de tab, man led under borgerkrigen, er det arkitekten
Capilla Cristo del Amparo: Tidligere kendt som Capilla del Trascoro (dekoreret skillevæg) p.g.a. den improviserede måde koret var anbragt på før forandringen af den gamle moske-katedral til det tempel, vi kender i dag.
Kristus, som giver navn til kapellet, og som har hjemme i dette hellige område er et værk af Antonio Gómez fra Granada. Opførelsen er fra det 17'ende århundrede under biskop Tomás de Borja. Ved fødderne af denne Kristus har man anbragt en lidende anonym person og to vitriner.
Capilla de San Julián: Det er det sidste kapel på la girola (smal gang) Gennem hoveddøren får man adgang til la Sacristía de la Catedral.
I 1637 var Málaga plaget af en epidemi, som berørte hele befolkningen, man betroede sig til San Julián, Obispo de Cuenca, for at kunne overvinde denne forfærdelige skæbne. For at bekæmpe denne sygdom, forærede den dengang værende biskop fra la Mancha det malagensiske tempel et maleri, som viste la Aparición de la Virgen a San Julián (tilsynekomsten), et værk af maleren Cristóbal García Salmerón. Derfra stammer den store dedikation d.d.
Coro y capillas del trascoro (Kor og bagved liggende kor)
Coro: Koret i Málagas katedral en af de mest fremtrædende skulpturelle samlinger fra barokkens Spanien i det 17'ende århundrede.
Stolerækkerne er et filigran af kunst. De er udhuggede af ceder-, mahogny- og granadillotræ fra Amerika, de består af et rektangulært område opdelt i tre niveauer: De to første består af 44 sæder og den sidste med form som et ático (forhøjet rum). Det drejer sig om et naturalistisk kompendium forenet med de fineste teknikker. I den første krop findes et dekorativt program smykket med diverse geometriske, vegetale, fauna og alegoriske motiver såsom maskuline og feminine ansigter.
I den anden krop præsenteres som den eneste forskel den dekorerede bagside, hvor der befinder sig skulpturer af Virgen María Coronada (den kronede jomfru) omgivet af apostle, evangelister, læger fra kirken og en bred vifte af helgener og stiftere af religiøse ordener.
Den tredje og sidste krop indeholder en række feminine hoveder indrammet med lister og færdiggjort med dekorationer.
Trascoro: Efter afslutningen med arbejderne med koret var der i området bag ved totalt syv nicher med deres respektive altre.
På det nedre niveau ved el tabernáculo ser man malerierne af Arbassia, som viser scener fra la Pasión de Cristo: Jesús en casa de Anás, Oración en el Huerto, Última Cena, Jesús ante Pilatos y la Flagelación. På friserne, busterne af los Padres de la Iglesia og de los profetas y antecedentes familiares de Jesucristo. De første (San Agustín, San Jerónimo, San Gregorio og San Ambrosio) uddyber og udsender den doktrinære meddelelse, Jesus bragte til verden og, de følgende (San Juan Bautista, Abraham, Moisés y David) annoncerer ankomsten af Mesias.
På det øverste niveau finder man figurer af komplette kroppe af en række martyrer, som udgød deres blod for Kristus: San Ciriaco, San Lorenzo, San Sebastián, San Esteban, Santa Catalina, Santa Inés, Santa Eufemia y Santa Paula.
Denne visuelle instruktion i den kristne doktrin kompletteres af figurerne i hvælvingerne i el Presbiterio (området omkring alteret) og el crucero (hvor to skibe mødes). En række af alegoriske figurer symboliserer de teologiske dyder, de moralske dyder og scener fra Bebudelsen.
To diskrete prædikestole af rødt marmor designed af Fray Juan Bautista mellem 1674 og 1677. lukker for området til Eukaristien (gudstjeneste med vin og brød).
Besøg i loftshvælvingerne: Den 12 maj 2015, efter man havde fået konstrueret nogle pasarellas, åbnede man adgangen til loftshvælvingerne for publikum. En guidet tur på ca. en time, hvor man kan nyde et panorama over byen inkl. la Alcazaba og el Gibralfaro.
Midlertidige åbningstider (p.g.a. COVID-19):
Mandag til lørdag fra 10:00 til 18:00. Søndag fra 14:00 til 18:00.
Næste: Málagas basílicas forts.
Kommentarer
Send en kommentar