Gå videre til hovedindholdet

Málagas historie, Teatro Romano og Palacio de la Aduana

File:Teatro Romano Málaga.jpg - Wikimedia Commons
Teatro Romano: El Teatro Romano de Málaga er de arkæologiske rester af et gammelt teater i Málaga og er et hovedvidne om den romerske periode i byen. Det ligger i byens historiske centrum ved fødderne af Alcazaba-bakken. Det er et værk fra imperiets første år, designet udviser en blandet konstruktion, hvor man udnytter bakkeskråningen til tilskuerpladser - på samme måde som de græske teatre.

Det drejer sig om et teater af mellemstor dimension, som har bevaret en stor del af tilskuerpladserne, det er rigt dekoreret med store marmorfliser. Man har genskabt fortovene med et træparket, som det var, da det blev brugt. Scenen lukker i bunden med en facade dekoreret med søjler og skulpturer, af hvilke man har renoveret adskillige eksemplarer.

Teatret blev opdaget i 1951 under nogle arbejder med opførelsen af et haveanlæg. I begyndelsen troede man, at det drejede sig om en port i murværket. Senere fandt man ud af, at det var et teateranlæg fra romertiden. Den lå neden under bygningen Casa de la Cultura.

Efter mange års undersøgelser og debatter tager man i 90'erne beslutning om at nedrive Casa de la Cultura og derefter udgrave hele området, renovere det og sætte det i stand.


I dag er det en arkæologisk enklave, hvis administration styres af Junta de Andalucía. Det er åbent for publikum fra tirsdag til søndag. Der er et oplysningscenter i annekset til teatret, en gennemgang er mulig på nogle træstier.


El Teatro Romano er deklareret Bien de Interés Cultural (BIC) i kategorien Kunstnerisk Monument ved Dekret af 16, marts 1972.

Sunny view of ancient amphitheater Teatro Romano de Malaga, Malaga ...

Historie: Oprindelsen til det, der skal blive Malaka romano stammer fra 7'ende og 6'te århundrede f.K. med opbygningen af den fønikiske by Malaka.

Selv om de dokumenterede arkæologiske rester stammer fra 8'ende århundrede f.K., er det i løbet af 6'te århundrede f.K., at byen indtager en plads i første række mellem havnene i Middelhavet og grundlægges som  handelscenter.

I den første halvdel af dette århundrede opbygges et første forsvarsmæssigt bælte og man opfører nye bygninger, hvor man generaliserer brugen af murværk. I slutningen af det 6'te århundrede eller begyndelsen af det 5'te, opretter man et nyt defensivt system typisk orientalsk og med større spændvidde, som udnytter det tidligere murværk. Herfra foregår der en udvidelse af lokaliteten mod de tilstødende områder, hvorved byen opnår et udseende, som forbliver uændret til 3'die århundrede f.K.

Den romerske by, specielt i den første tid efter indlemmelsen i den romerske stat, var indstillet på at opretholde både den bymæssige fysionomi af orientalsk tradition som sin kultur. Det viser de arkæologiske udgravninger med fund af puniske (kartagensiske) inskriptioner på keramik importeret fra Rom og mønter præget i byen i den romerske epoke, men stadig med puniske skrifter.

En af de få bygninger, som er dokumenteret indtil dette øjeblik fra den første romerske epoke, er rester af nogle varme bade, som lå under Teatro Romanos niveau.

Malaga Ancient Ruins Roman Theater El Stock-foto (rediger nu ...

Efter republikken blev indført i Rom begyndte byen i sin udvikling og i sine monumenter at fremvise billedet af det nye politiske liv, økonomisk og religiøst, man begyndte på Alto Imperio. Man bygger utallige bygninger som varme kilder, bygninger for underholdning, nye administrationsbygninger etc. Det er i denne kontekst, man bygger Teatro Romano, tendensen fortsætter til den første halvdel af det 2'det århundrede.

I slutningen af det 2'det århundrede bruges teatret ikke meget. Man konstaterer det begyndende forfald fra det 3'die århundrede.

I det 3'die århundrede er området okuperet af bygninger med relation til salazón-industrien (fiskepasta), som var aktivt til det 5'te århundrede.

Senere anvendes området til begravelser.

Den handelsmæssige aktivitet vendte tilbage med den byzantinske (Østromerriget) besættelse, men dette slutter i det 7'ende århundrede. Fra den tid faldt befolkningstallet, man emigrerede til andre nærliggende områder.

Málaga, 3 emblematic places to see in Málaga, Andalucia

Bygværket: Teatro Romano i Málaga blev opført i h.t. den arkitektoniske model fastsat af Vitruvio, en romersk arkitekt. Fra et konstruktionssynspunkt er det et blandet arbejde, idet man på den ene side udnyttede en del af bakkeskråningen for at bygge en betydningsfuld sektion af tilskuerpladserne, mens man til resten brugte kunstcementering. Den øverste del er ikke dokumenteret undtagen trapperne, der fører der op.

Ved foden af tilskuerpladserne findes "la orchesta", hvor en udvalgt gruppe kunne sætte sig i marmorstole. Denne afdeling var rigt dekoreret med store marmorfliser, som fortsatte mod sidegangene, som var dækket af en hvælving.

Konstruktionen af denne type bygværk betød tilstedeværelsen af betydelige pengesummer, hvorfor det var den lokale elite, som betalte gildet. Det gavnede deres prestige, popularitet m.m. over for befolkningen.

Tilskuerpladserne udgjorde et stort rektangulært område, forhøjet over la orchesta, adskilt ved en dekoreret mur. Scenen lukker foran med en ornamental facade dekoreret med søjler og billeder både af kejsere og medlemmer af den kejserlige familie samt udvalgte fra byen. Iflg. de arkitektoniske regler er der i muren anbragt tre døre bygget symmetrisk på begge sider af hoveddøren.

Roman Ampitheatre in Malaga City - Ronda Today

Teatro Romano præsenterer et andet aspekt af stor interesse, som vi kan læse i de juridiske tekster fra dengang, er opmærksomheden rettet mod, hvordan man har disponeret med tilskuerne. Her finder man hele befolkningen repræsenteret i overensstemmelse med en streng orden, som formede den sociale struktur og hver og ens rolle indenfor den. Slaver og kvinder sad længst bagude.

Teaterbygningen var i brug til langt hen i det 3'die århundrede, hvor man - efter at teatret er forladt - installerer et område med fabrikker til fremstilling af fiskesalat og udvikling af sovse som garum (fiskepasta). Dette var aktivt til det 5'te århundrede, herefter blev det genbrugt som begravelsesplads, det forvandledes til en necropolis (gravplads). Den handelsmæssige vitalitet vendte tilbage med den byzantinske besættelse, men det sluttede i det 7'ende århundrede. Efter den muslimske erobring i 711 byggede man en militærlejr og en moske i området.

Genvinding: Beslutningen om at nedrive la Casa de la Cultura for at genvinde Teatro Romano og nedlæggelsen af trafikken rundt calle Alcazabilla tillod, at man kunne istandsætte et stort område foran monumentet. På den anden side besluttede man at opføre et besøgscenter. D.d. har teatret genvundet sit sceniske brug, man har genvundet værdien af vores romerske fortid samtidig med, at man hjælper den professionelle scene i Andalusien.

File:Centro de Interpretacion malaga.JPG - Wikimedia Commons

Centro de Interpretación (oplysningscenter): I 2010 blev Centro de Interpretación indviet i Teatro Romano. Bygningen, der er designed af arkitekten Antonio Tejedor, er en firkantet prisme af stål, træ og glas. På ydervæggene har man opsat fragmenter af Lex Flavia Malacitana. Centret tjener til introduktion af den romerske verden i almindelighed og til Teatro Romano i særdeleshed ved hjælp af audiovisueles og originale stykker fra udgravningerne, som man har foretaget i og omkring monumentet.

Palacio de la Aduana Malaga - Travel Guide Malaga

Palacio de la Aduana (Toldbygning)

El Palacio de la Aduana de Málaga: Er en bygning opført i 1788 beregnet oprindelig til at kontrollere trafikken på havnen. Den ligger i el Parque de Málaga, i øjeblikket er den hovedsæde for Museo de Málaga. 

Historie, fortiden: Byen Málaga har altid disponeret over en toldfunktion, hvor man registrerede varer, som kom over havet og opkrævede det pligtige gebyr. Skabelsen af Málaga havn i det 18'ende århundrede og området, man vandt fra havet gjorde, at den gamle told beliggende i las Atarazanas blev skilt fra havet, hvorfor bystyret hurtigt beordrede opførelsen af den nye bygning.

La Aduana ya es de Málaga | Diario Sur

Palacio de la Aduana: Kong Carlos III godkendte opførelsen af den nye told i 1787, det skyldtes især den intense maritime aktivitet efter frigørelsen af handelen på Amerika. Arbejderne indstilledes i 1810 p.g.a. den spanske uafhængighedskrig. Franskmændene plyndrede konstruktionen, og de stjal varer til en værdi af to millioner reales. Arbejderne genoptoges i 1826 i nyklassisk stil i lighed med de italienske renæssance-paladser. Arkitekten bag arbejdet var Manuel Martín Rodriques.

Selv om det var meningen, at det skulle være en toldbygning, indviedes den i 1839 som Real Fábrica de Tabaco, den rummede også la Hacienda Pública (skattevæsenet) og senere var den hjemsted for Diputación Provincial y Subdelegación del Gobierno en la provincia (regeringsbygning). Bygningen udmærker sig ved sine almohadillados-mure (Almohadestil - nordafrikansk gruppe som invaderede Spanien i 1200-tallet) og sine høje palmer, som flankerede hovedfasaden. 


På dette sted gik dronning Isabel II en aften spadseretur med sin mand under deres besøg i Málaga i 1862. De besluttede sig til at hygge sig i denne bygning og købe luksusmøbler, som blev solgt efter besøget. Man modtog også besøg af Alfonso XII i 1877. Bygningen mistede mansarden ved den lejlighed.
Bygningen led under en stor ildebrand om morgenen den 26. april 1922, hvor 28 personer omkom.

Under Franco-diktaturet var bygningen sæde for Gobierno Civil i provinsen, og i kælderetagen indrettede politiet fængsel og torturkammer. Den amerikanske sanger Frank Sinatra var i disse calabozos i 1964 efter at have været anholdt for en offentlig skandale, da han befandt sig i Spanien for at optage filmen El Coronel Ryan (obertst) i el Caminito del Rey.

La Aduana de Málaga: El Museo de Málaga celebra su primer ...

Museo de Málaga: I 2005 godkendte regeringen beslutningen om at flytte Museo de Málaga til la Aduana, og i 2007 forlod de andre administrationer bygningen. Fra 2009 til 2014 fuldførte man renoveringen af paladset, så det var klar til sin nye anvendelse som museum. Her forener man samlingerne fra de gamle Museos de Bella Arte y Arqueológico Malacitanos (skønne kunster og arkæologi).

Den 12 december indviede man officielt el Museo de Málaga i bygningen efter renoveringen, hvor man genskabte haven som opholdssted for publikum, stueetagen som lagerrum, butik, cafeteria og salg af billetter; første sal som udstilling af Bellas Arte; anden sal som udstilling af arkæologi og den sidste som udsigtspost og restaurant.


Åbningstider:

Fra 23 juni til 30 september

Tirsdag til lørdag og helligdage fra  09:00 til 15:00; søn- og helligdage fra 09:00 til 15:00. 

Mandag lukket.

Fra 1  oktober til 31 december

Tirsdag til lørdag fra 09:00 til 21:00; aøn- og helligdage fra 09:00 til 15:00. Mandag lukket.

Næste: Málagas basílicas

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Málagas historie, Málagas basílicas

El Catedral de Málaga:  Er en af den spanske renæssances juveler. Historie, kunst og tro manifesterer sig sammen i  la Santa Iglesia Catedral Basílica de la Encarnación de Málaga. Katedralens omfangsrige historie stammer fra Stormoskeen, oven på hvilken den blev opført. Fra dengang og med resultatet af de forskellige tilbygninger og stilskift siden da har den forvandlet sig til en majestætisk renæssance-barok katedral med et stænk af gotisk stil. Træd ind i katedralens indre, bekræft dens skønhed, nyd dens enestående struktur og dens store kunstneriske og arvemæssige rigdom. Gå ikke glip af detaljer ved dens Capilla Mayor, eller det pragtfulde lærred med la Virgen del Rosario skabt af Alonso Cano, det folkelige Virgen de los Reyes og den gamle gotiske altertavle, Santa Bárbara. Gå til koret og føl udstrålingen fra en af de vigtigste samlinger af skulpturer fra den spanske barok. Historien om katedralen er intimt forbundet med Stormoskeen ( la Mezquita Mayor), oven på hvilken den blev o

Málagas historie, årlige fester

Påskeugen, Semana Santa,  er en begivenhed, der bogstavelig talt omformer byerne i hele regionen. Processioner med elegant dekorerede troner med Jesus- og jomfru Maria-statuer, grupper af nazarenos (pønitenser, som bærer høje, kegleformede hovedbeklædninger) og hornorkestre går langsomt gennem gaderne fra deres sognekirke til katedralen og tilbage igen. Det er en storslået oplevelse. Semana Santa:  De fleste processioner finder sted fra palmesøndag til langfredag og påskelørdag. Der er meget få processioner påskesøndag og ingen påskemandag. Mandag, skærtorsdag og langfredag er hellidage i Andalusien. Fra skærtorsdag til påskesøndag er der lukket for trafik i byens centrum, hvor de højtidelige processioner overtager gaderne om eftermiddagen. Aromaen fra brændende stearinlys, følelsen af klangen af nattens saeta (religiøs hymne) og den klagende trumpet, som ledsager billederne af Kristus og jomfru Maria skaber en overjordisk stemning, som hensætter betragteren til en anden tid og sted. H

Málagas historie, la Alcazaba

La Alcazaba de Málaga  (på arabisk  al-qaṣbah , قصبة,  al kasbah , 'citadel'): Er et paladsagtigt fæstningsanlæg bygget oven på et ældre fønikisk-kartagensisk fæstningsværk. Det befinder sig på skråningen af bjerget Gibralfaro i en forhøjet position, i toppen på hvilken man finder el Castillo de Gibralfaro. men sammen med og forenet med byens historiske centrum, hvad der var Málagas gamle  medina, Man får adgang til la Alcazaba gennem en port kaldet P uerta del Cristo (Kristus' dør). Porten er navngivet af de kriste efter generobringen, idet man holdt den første, kristne messe her. Fæstningen ligger i den østlige ende af det nu forsvundne muromkransede område af byen, således at siderne mod vest og nord forblev indenfor murene. Den aktuelle overflade på 15.000 m2 når ikke engang i nærheden af halvdelen af størrelsen, som den besad i sine velmagtsdage. Det viser de historiske planer, som man opbevarer. Iflg. den restaurerende arkitekt, Leopoldo Torres Balbás, er la Alcazaba